Aktuelle kompetansemål for grunnskolen
1. – 2. trinn:
– utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
– oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
– utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
– samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
– forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
– leke og være med sammen med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljøer
3. – 4. trinn
– utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
– prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
– utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
– identifisere og reflektere over etiske spørsmål
– utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
– gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov
kan ivaretas
– utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
– utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
– undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
– utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet
5. – 7. trinn
– reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett
og levekår og klodens framtid
– utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere
samspill i naturen
– gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
– gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
– gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
– skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
– stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
Meld deg på!
Vil du og din klasse komme på besøk? Fyll ut skjema her så tar vi kontakt med deg.
Trekkfuglundervisning
I dette tilbudet lærer vi mer om fugler og trekkfugler i nærområdet på en morsom og aktiv måte. Vi starter med en presentasjon om trekkfugler og farene de møter på før vi går ut og prøver oss som ekte fuglekikkere. Elevene får en innføring i bruk av kikkert og får med seg fuglebingo. Klarer vi å finne alle fuglene på bingoen? Vi avslutter med en lærerik natursti i Mostunhagen.
Dette opplegget kan holdes om våren og om høsten.
Klassetrinn: 3. – 7. trinn (for 1. – 2. trinn tilpasser vi barnehageopplegget om fugl og trekkfugl)
Insekter og småkryp
Hva kjennetegner insekter, og hvorfor er de så viktige? Hvorfor er ikke en edderkopp et insekt? Hvordan fungerer pollinering? Svaret på disse spørsmålene (og mange flere) får dere på opplegget om insekter og småkryp. Vi tar med oss samleglass og drar på insektsjakt i hagen og slåtteenga. For 5. – 7. trinn tar vi også i bruk luper og kikker på insektene på nærmere hold.
Dette opplegget kan holdes i vårmånedene frem til sommeren og i august.
Klassetrinn: alle
Kråker
I dette opplegget blir barna bedre kjent med en vanlig fugl i nærområdet sitt, nemlig kråka. Gjennom samtale undrer vi oss over hva som kjennetegner kråkefugler og hvordan de lever. Visste du for eksempel at kråkene er like smarte som en 7-åring? Barna får hilse på vår helt ekte «kontorkråke» før vi går i gang med gøyale leker og aktiviteter der barna selv får prøve seg ut som kråker. KRA KRA!
Dette opplegget kan holdes sen høst/vinter og på våren.
Klassetrinn: 1. og 2. trinn

Spor- og sportegnjakt
Om høsten og vinteren faller naturen til ro. Mange dyr har gått i dvale eller vintersøvn, mens plantene har visnet bort. Likevel er det fortsatt noen dyr man kan finne spor etter. I dette opplegget lærer vi mer om hva som skjer i naturen om vinteren, og om hvordan vi kan kjenne igjen sporene som dyr legger igjen. Disse sporene er både fotavtrykk i snøen eller gjørma, men også sportegn som fjær eller avføring. Vi løser rebusen som er satt opp i hagen og leter etter sportegn. Finner vi alle sporene som naturveileder har satt ut?
Dette opplegget holdes om vinteren.
Klassetrinn: alle

Adopter en våtmark
Har dere en våtmark i nærområde til skolen? Da kan dere bli med i prosjektet «Adopter en våtmark». Lån utstyr til å utforske deres helt egne våtmark og oppdag hvilke spennende organismer som holder til der. Kanskje har skolen deres en salamander som nærmeste nabo? Følg våtmarka gjennom et år eller en sesong og utfør kartlegging og målinger, fjern fremmede arter eller plukk søppel. Ta kontakt for mer info.
Gjennomføres hele året for alle klassetrinn.

Under lupen
Noen ting er ikke så lett å se med det blotte øyet. Visste du for eksempel at humler og bier har fem øyne? En på hver side av ansiktet og tre i panna! En helt ny og spennende verden åpner seg når vi kommer tettere på det som lever. I dette opplegget bruker vi stereoluper for å se hvordan ting egentlig ser ut og gjennomfører ulike oppgaver. Vi kikker på ting som insekter, planter, moser, sopp og alger (avhengig av hva om er tilgjengelig). PS: du kommer aldri til å se ting på samme måte igjen!
Dette opplegget kan holdes hele året.
Klassetrinn: 5., 6., og 7. trinn

Del av en familie
Det er ikke bare på Jæren det finnes besøkssenter for våtmark. Også andre steder i landet finnes det spennende våtmarkssentre som forteller og formidler om våtmarker og viktigheten av de. Du finner dem på Lista, Ilene, Oslo, Nordre Øyeren og Ørland.